fredag 7 december 2007

Bloggstart!

Salve!
Nu ska jag också sälla mig till de som kan publicera sig utan att generas.

Vad jag vill blogga om är mitt kopiösa intresse för antiken, samt en massa obskyra andra intressen som broderi och inredning. Bara det är färg med så är jag nöjd. Färger som jag gillar att sätta ihop, alltså. Ni vet väl att antiken var brokig, inte vit. det var så mycket färg att man skulle fått migrän. Så shape up, filmen "Gladiator" och tack, HBOs Rome.

Yippie, i förrgår fick jag Vicki León i översättning: Från IV till V som handlar om knäppa yrken i antiken. Vem vill trampa i urin dagarna i ändå (pardon the pun) ? Jorå, det kunde man få göra. Vintrampare låter roligare...

Ska sluka denna gåva av en god vän så fort jag klämt klart Roma av Steven Saylor. Han betar av 1000 års romersk historia på 1000 sidor (inte på svenska än vad jag vet, men kolla Hades käftar t ex om romerska deckare). Konstigt nog, eller inte konstigt med tanke på Saylor´s imponerande kunskap och fantastiska skrivförmåga, lyckas han med dådet att hålla intresset från Romulus och framåt.
Touché!

På önskelistan kan man ju tänka sig nyöversättningen av Catullus också, eller varför inte när vi är inte på erotikens område, kolla in Dominic Ingemark m fl senaste verk om Kärlek och erotik i antikens Rom.

Tyvärr har jag inte varit snäll i år, så det blir nog inget. Men jag fyller år före jul. "come all ye fathful" till fest alltså - några där??




Hej svejs!
Xenia

4 kommentarer:

MEE sa...

Oh så bra! Hurra för fler antikintresserade blogga!

MEE sa...

Äsch, bloggar, ska det vara...

Lucillatrix sa...

Kul att just du svarade, SDIL! :-)

Såg en del kul i nyutkomna Hellenika idag, bl a om Souidiko spiti i Kavalla. Åka dit, någon ? ;-)

Lucillatrix sa...

En sak till, SDIL, det var faktiskt du som inspirerade mig, även om jag verkligen har långt kvar innan jag blir varm i kläderna.