fredag 26 september 2008

Jag älskar Göteborg!

Rapport från Göteborg.

BOKMÄSSAN
BOK & BIBLIOTEK 2008

Maj Bylocks miniseminarium om de egna ungdomsromanena i en serier om kelterna var särskilt intressant för mig, då jag själv har ambitioner åt det hållet.

Mitt intryck av denna vänliga kvinna var att hon kanske, kanske valt kelterna för att de i princip saknar skriftliga källor. Det är ju fritt fram att fabulera då. Värre med romarna, tänkte jag för mig själv. Då vill man väl att det inte bara blir kul och spännande utan även…rätt?

Hur som, Maj Bylock sprider intresse för historia och forntid och det är ju aldrig fel. Ska läsa hennes böcker nu, efter hennes medryckande presentation.
”Gå din egen väg!” var hennes tips på min direkta fråga.
Jo jo. Getting there.

Kändisspotting var ju annars ett stort nöje.
Men vad riksdagen och regeringskansliet gör där, det fattar jag inte. Smög fram till riksdagens bautastora monter, men en skrämd tjänsteman gömde sig för mig. Märkligt! :-)
Well, det fanns bättre montrar, t ex den för KB som går ihop med SLBA, f d ALB. Statens arkivs monter var spännande och bra.

I en annan monter för ”egen” bokutgivning: Man kan köpa sig en utgivning av 300 ex, men om man missar att sälja dessa böcker så kan man gå back 11 000 SEK. Ingen kritik, inget ifrågasättande, bara publicering, tryckning, rubbet. Måste tänka ut vad jag tycker om det här egentligen. Och några 11 000 har jag inte att spekulera i.

Gävle kommun kandiderar för kulturhuvudstad 2014, och glada gröntröjade herrar, exempelvis bibilotekschefen Conny Persson lockade hugande spekulanter in i montern. Där fanns även de som sliter med att Hälsingegårdar ska bli världskulturarvsmärkta, en nog så viktig kulturell insats i det vackra Hälsingland!

ROMERSKT BAD bakom mässlokalerna! VALHALLABADET, spårvagnshållplats Mässan. Det ska erkännas med en gång: jag, som sett jag vet inte hur många romerska bad i verkligheten, hade aldrig prövat att löga mig själv i en nutida variant.

Så, ett hett tips med nedkylningseffekt: det sagolikt kulturmärksstatuslika Valhallabadet (bara mosaikerna från 1956 är värt ett besök!). Pröva deras romerska avdelning, damer tis-ons, herrar övriga dagar (tror jag). Tur att jag är kvinna och att det var en onsdag. Tvagning ingår: man ligger på ett ”obduktionsbord” i evadräkt och blir rejält skrubbad av en vänlig badassistent. Enormt ”invigorerande” för skinnet! Eller som en med- bastare sa med vacker göteborgskt idiom: ”det biter så gôtt i skinnet!” Det bet gott i skinnet när jag dök ner i frigidariet också, kylpolen alltså. Hela 15 grader och inte vanliga 10, men det var uppfriskande nog för mig. Bonus: kulturmärkta egna hytter med brits och låsbar garderob, möjlighet att beställa (okej)mat i en liten fikahörna (man får ta med förning, bara det!). Massage och andra behandlingar ges mot extra avgift, bastu av två sorter ingår. Extremt vänlig personal. Rekommenderas å det högsta! Räkna med 3-4 timmar för komplett avspänning…

LANDSARKIVET
i GÖTEBORG, spårvagnshållplats Valand eller Götaplatsen
På Geijersgatan 1, ett stenkast eller två från Poseidonstatyn, ligger en av Sveriges mest välbesökta arkivinstitutioner med handlingar från medeltiden t o m idag. Det geografiska området som landsarkivet täcker numera är Västra Götaland.

Jag var där och höll ett föredrag för de anställda.
Dagen efter var det ett seminarium om internationella utblickar i arkivvärlden.

Flera spännande dragningar hölls, exempelvis med en rapport om arkivkonferensen i Kuala Lumpur i juli 2008. Mest intressant för er bloggare var att höra att skillnaden mellan archivist och records manager börjar upplösas.

Förut har speciellt den anglosaxiska världen skilt på om man hanterar historiska handlingar eller samtida, och haft två professioner för det. Se mer på arkivradet.org så småningom.

Inga kommentarer: